کابینت‌های‌ ام دی اف یا هایگلاس، کدام انتخاب بهتری برای آشپزخانه

کابینت‌های‌ ام دی اف یا هایگلاس، کدام انتخاب بهتری برای آشپزخانه

_

کابینت‌های‌ ام دی اف یا هایگلاس، کدام انتخاب بهتری برای آشپزخانه:

 

آشپزخانه قلب هر خانه:

آشپزخانه که در مرکزیت رفت و آمد‌ها در یک خانه قرار دارد بی‌شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه به حساب می‌آید، و کابینت‌ها به عنوان بخش بزرگی از این فضا اهمیت بسیار زیادی دارند. به همین دلیل است که نوع و جنس کابینت‌ها اهمیت بالایی دارد.

انواع جنس کابینت‌ها بسیار مختلف است و بسته به مدل و نوع دلخواه شما جنس آن نیز تغییر می‌کند. رایج‌ترین نوع جنس آن‌ها شامل‌ ام دی اف، چوب طبیعی، فلزی، هایگلاس و ممبران است.

در این مقاله در نظر داریم تا شما را با دو نوع از رایج‌ترین آن‌ها، ‌ام دی اف و هایگلاس آشنا و اطلاعات کاملی در مورد هر کدام در اختیارتان بگذاریم، تا شما با خیال راحت‌تری بتوانید انتخابی دلخواه و مناسب با شرایط‌تان بین این دو داشته باشید.

ام دی اف:

واژه‌ ام دی اف (MDF) مخفف Medium Density Fiberboard است و به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط است. در واقع این محصول از فراورده‌های چوبی است و نوعی تخته فیبر است، که این نوع تخته از فیبر‌های چوبی خرد شده، رزین و مواد افزودنی تشکیل می‌شود.

تاریخچه تولید‌ ام دی اف به دهه ۱۹۶۰ میلادی برمیگردد. و بعد از آن با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، این محصول به دلیل تنوع در نوع، طرح، قیمت مناسب و مقاومت لازم را در برابر فشار، خمیدگی و رطوبت محبوبیت زیادی در جهان پیدا کرد و عرضه و تقاضای زیادی برای آن ایجاد شد.

هایگلاس:

واژه هایگلاس که از واژه لاتین High Gloss آمده است به معنی براقیت و درخشندگی بالا است. این خط تولید بر اساس تکنولوژی روز دنیا بر روی ورقهای ملامینه شده و با اعمال چند مرحله پرایمر سیلر و لاک نهایی پیگمنت دار یا شفاف بر پایه UV ورقهای فوق براق تولید می‌شود مراحل کار به این شکل است که ورق‌های  ملامینه پس از عبور از دستگاه فرز و یخ زنی کنار ورق‌ها، وارد پرایمر مرحله اول شده و پس از عبور از لامپ UV پرایمر مرحله دوم اعمال و دوباره خشک می‌شود. در مرحله بعد لاک سیلر بر بر روی ورق اعمال شده و بعد از گذشتن از لامپهای UV خشک  می‌شود. ورق خشک شده بعد از عبور از دستگاه سنباده وارد مرحله پوشش نهایی شده و بعد از عبور از تونل‌های مختلف حرارتی خشک شده و سپس بعد از عبور از تونل سرمایشی وارد اتاقک کنترل کیفیت شده و در مرحله نهایی پس از قرار دادن سلفون محافظ بسته بندی می‌گردد. 

 هایگلاس‌ها، ماهیت یکسانی با‌ ام دی اف‌ها دارند. و به همین خاطر شباهت‌های زیادی نیز به هم دارند و تفاوت اصلی آن‌ها در ظاهرشان است.

مزایا و معایب‌ام دی اف و هایگلاس:

همانطور که در جدول بالا آورده شد، کابینت‌های‌ ام دی اف از نظر قیمت، مناسب‌تر هستند و اگر شما بودجه محدودی برای این کار در نظر دارید می‌توانید از کابینت های‌ ام دی اف استفاده کنید.

درخشندگی و براقیت بالای کابینت‌های هایگلاس زیبایی منحصر بفرد و خاصی به آشپزخانه شما می‌بخشد، اگر برای شما ظاهر اهمیت بالاتری دارد و فضای کوچک و کم نوری در اختیار دارید کابینت‌های هایگلاس انتخاب مناسب‌تری برای شما هستند زیرا با شفافیت بالا سبب انعکاس نور و دلباز‌تر دیده شدن فضای شما می‌شود.

از آنجایی که کابینت‌های ام دی اف مات و کابینت‌های هایگلاس براق هستند به همین دلیل کابینت‌های هایگلاس قابلیت لکه‌گیری و کثیفی بیشتری نسبت به‌ام دی اف‌ها دارند به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر خانواده‌ای پرجمعیت هستید و تمیزی و نبود لکه برای شما اهمیت بالایی دارد از کابینت های‌ ام دی اف استفاده کنید.

اگر چه کابینت‌های‌ ام دی اف با توجه به ساختار و روکش ملامینه مقاومت نسبتاً مطلوبی در برابر رطوبت و گرما دارند با این حال کابینت‌های هایگلاس به دلیل روکشی از جنس pvc که دارند مقاومت بالاتری نسبت به‌ ام دی اف‌ها در برابر رطوبت و گرما دارند.

کابینت‌های‌ ام دی اف به دلیل قابلیت ابزار خوری و سمباده‌کشی امکان صاف شدن لبه‌های تیز در آن‌ها وجود دارد اما کابینت‌های هایگلاس با توجه به جنسشان امکان سمباده‌کشی و ابزار خوری را ندارند زیرا لایه پلکسی حساس است و این کار سبب ایجاد خط و خش و از بین رفتن زیبایی ظاهری آن می‌شود. به همین دلیل است که کابینت‌های‌ ام دی اف نوک لبه‌های تیز کمتری نسبت به کابینت‌های‌  هایگلاس دارند.

با توجه به نکات بالا، انتخاب بین کابینت‌های‌ ام دی اف و هایگلاس به عوامل مختلفی مانند بودجه، ظاهر و فضای آشپزخانه شما بستگی دارد و با توجه به مزایا و معایب هر یک از این‌ها، بر اساس نیازتان می‌توانید انتخاب مناسبی را برای آشپزخانه خود داشته باشید.

بهتر است بدانید که در طراحی کابینت آشپزخانه، مواردی مانند استفاده از تمام فضای موجود، جنس و رنگ کابینت، طراحی درب‌ها و کشو‌ها، استفاده از فضای بالای کابینت‌ها و… نیز بسیار مهم هستند به همین دلیل در خصوص این موضوع مطالعه “مقاله چند نکته اساسی در طراحی کابینت آشپزخانه” را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آموزشیوبلاگ

مطالب مرتبط

_

ام دی اف ملامینه چیست؟

 ام دی اف ملامینه چیست؟ ام دی اف ملامینه یکی از انواع مصالح چوبی است که با به کار‌گیری روش لمینتاسیون تولید می‌شود. در این روش، چندین لایه … بیشتر بخوانید

انواع ام دی اف

 انواع ام دی اف بدون‌شک؛ کابینت‌ یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که وجود آنان در هر آشپزخانه‌ای مهم و ضروری است. هرچند در بسیاری از مواقع از آنان … بیشتر بخوانید

تفاوت کاغذ مرغوب با بی‌کیفیت را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

 تفاوت کاغذ مرغوب با بی‌کیفیت را چگونه می‌توان تشخیص داد؟ ظاهر کاغذ و ضخامت آن می تواند معیاری از مرغوبیت باشد و مستقیما روی محصول نهایی ام دی … بیشتر بخوانید

نظرات بسته شده است