انواع ام دی اف

انواع ام دی اف

_

 انواع ام دی اف

بدون‌شک؛ کابینت‌ یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که وجود آنان در هر آشپزخانه‌ای مهم و ضروری است. هرچند در بسیاری از مواقع از آنان به عنوان گنجینه و محفظه‌‌ای کاربردی هم یاد می‌شود که وظیفه‌ای همچون ایجاد نظم و سازماندهی در فضای آشپزخانه را بر عهده دارند. کابینت‌ بسته به نوع، رنگ و اندازه‌شان، تاثیرات بسیاری روی نحوه نمایش سبک و ساختار کلی هر آشپزخانه بر جای می‌گذارد. در سال‌های گذشته تنها متریال مورد استفاده در ساخت کابینت‌ها، چوب و فلز بود اما امروزه با گسترش تکنولوژی و ماشین آلات جدید، شاهد پیدایش متریال‌های جدید و در عین‌حال جذاب‌تری هستیم که جلوه و جذابیت خاصی به فضای آشپزخانه هدیه می‌دهند.

ام دی اف (MDF) چیست؟

واژه‌ ام دی اف (MDF) مخفف Medium Density Fiberboard است و به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط است. که با توجه به خواص متریال MDF مانند مقاومت بالا در برابر رطوبت و تغییرات دما، سادگی در برش و شکل‌دهی و قابلیت اجرای طرح‌های مختلف و… در ساخت کابینت و به طور کلی، صنعت کابینت‌سازی به کار می‌رود.

انواع ام دی اف از نظر روکش

طبیعتا انواع ام دی اف خام بدون روکش، زیبایی چندانی نداشته و از نظر مقاومت نیز بسیار آسیب‌پذیر هستند. زیرا رطوبت، گرما، حشرات موذی و سایر عوامل مخرب محیطی ممکن است به راحتی به بافت آن نفوذ کرده و منجر به خرابی آن شوند. در چنین شرایطی، کاربرد روکش برای سازندگان کابینت و به‌ویژه خریداران، آشکار می‌گردد

متریال ام دی اف، دارای روکش‌های مختلفی‌ است:

  • روکش PVC

در این نوع ام دی اف، روکش PVC روی سطح انواع ام دی اف قرار داده می‌شود. در این صورت باید آن را  به‌عنوان جایگزینی ارزان قیمت برای چوب سخت و نوعی روکش دانست. ام دی اف دارای سطح صاف و ضد خش است. روکش ممبران نیز از جنس PVC بوده و به صورت یکپارچه روی هر قطعه از ام دی اف خام کشیده می‌شود.

  • روکش ملامین

پرکاربردترین روکشی که روی ام دی اف خام کشیده می‌شود، روکش کاغذ ملامینه است. در این نوع ام دی اف، یک لایه روکش کاغذ ملامینه روی سطح ام دی اف قرار می‌گیرد که از مقاومت بالایی در برابر خط و خش برخوردار است. روکش کاغذ ملامینه چندین طرح و رنگ مختلف دارد که به دلیل ظاهر جذاب و هزینه مناسبش در بسیاری از مواقع، جهت ساخت مبلمان و کابینت‌های آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • روکش هایگلاس

طبیعتا یکی از زیباترین و پر جلوه‌ترین روکش‌هایی که روی ام دی اف خام کشیده می‌شود، روکش هایگلاس است. هایگلاس ظاهری مشابه شیشه داشته و به شدت براق است. سطح صاف و صیقلی هایگلاس به ام دی اف جلوه‌ای زیبا و در عین‌حال آینه مانند می‌بخشد.

  • ملامینه سینکرونایز:

ام دی اف‌های سینکرونایز یا فوق برجسته، نوع جدید و خاصی از ملامینه‌ها هستند که در ساخت آن‌ها از مدل شبیه‌سازی چوب استفاده شده است که می‌توان در آن رگه‌های برجسته چوب را به راحتی مشاهده کرد و به دلیل زیبایی و شباهتی که به بافت چوب طبیعی دارد، در صنعت محبوبیت زیادی پیدا کرده است زیرا با توجه به قیمت و وزن بالای چوب طبیعی و محدودیت در سایز، این محصول جایگزینی مناسب برای چوب طبیعی است. در واقع این محصول ترکیبی از کاغذ ملامینه به همراه‌ ام دی اف است، که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب نیز دارد. 

چرا ام دی اف انتخاب مناسبی است؟ 

ورق‌های ام دی اف دارای میزان ضخامت متفاوتی بوده و بسته به نیاز هر خریدار می‌توانند کاربرد‌های مختلفی هم داشته باشند:

پوشش دهی مناسب

به واسطه استفاده از انواع مختلف ام دی اف (MDF) به راحتی می‌توان سطوح داخلی اتاق‌ها و مکان‌های دیگر را پوشش داد. با توجه به صافی سطح بالایی و عدم وجود گره‌ها و شکستگی‌های چوب، شکل کلی  ام دی اف با توجه به میزان شیب و با سطوح مختلف تغییر داده می‌شود. خریداران ام دی اف، امکان رنگ‌آمیزی آن به سبک دلخواه خود را هم دارند.

مناسب برای ساخت مبلمان

از مزایای استفاده از انواع ام دی اف در ساخت مبلمان می‌توان به قابلیت خم شدن و شکل‌دهی آسان، مقاومت در برابر تغییرات دما و رطوبت، کاهش هزینه نسبت به چوب و امکان تولید سطوح صاف و بدون گره اشاره کرد. با این حال، به دلیل شکل‌پذیری کمتر این ماده در مقایسه با چوب، در صورت استفاده به تجهیزات خاص جهت برش و سوراخکاری نیز نیاز است.

ام دی اف؛ متریالی زیبا و اقتصادی

به طور کلی، ام دی اف یکی از بهترین و مناسب‌ترین متریال‌های موجود جهت ساخت لوازم منزل، دکوراسیون و همچنین مصارف صنعتی است. قیمت ام دی اف به عوامل متعددی همچون متریال اولیه استفاده شده و کیفیت آن‌ها، نوع ام دی اف، نوسانات بازار و… بستگی دارد. طبیعتا اگر ام دی اف انتخابی‌تان مجهز به عایق حرارتی یا صدا باشد، دوام و در عین‌حال، قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

بنابراین اگر قصد خرید ام دی اف را دارید، بهتر است ابتدا ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن را به طور کامل بررسی نمایید. بعد از آن با درنظرگیری تمام جوانب پروژه خود و با کمک از کارشناسان یک مجموعه به روز و پاسخگو، تصمیم به خرید نوع مناسبی از ام دی اف بگیرید. 

ام دی اف‌های مجموعه ویسپان که با استفاده از مواد اولیه مرغوب، نظارت دقیق و کامل بر مراحل تولید محصول، از تأمین مواد اولیه تا بسته‌بندی نهایی تهیه و تولید می‌شود. یک گزینه بسیار خوب برای استفاده در ساخت کابینت و لوازم دلخواه شماست، که در کنار کیفیت مرغوب و هزینه مناسب زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. برای مشاهده انواع‌ ام دی اف‌های مجموعه ویسپان و یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با گروه پشتیبانی مجموعه ویسپان در تماس باشید.

آموزشیوبلاگ

مطالب مرتبط

_

ام دی اف ملامینه چیست؟

 ام دی اف ملامینه چیست؟ ام دی اف ملامینه یکی از انواع مصالح چوبی است که با به کار‌گیری روش لمینتاسیون تولید می‌شود. در این روش، چندین لایه … بیشتر بخوانید

کابینت‌های‌ ام دی اف یا هایگلاس، کدام انتخاب بهتری برای آشپزخانه

کابینت‌های‌ ام دی اف یا هایگلاس، کدام انتخاب بهتری برای آشپزخانه:   آشپزخانه قلب هر خانه: آشپزخانه که در مرکزیت رفت و آمد‌ها در یک خانه قرار دارد … بیشتر بخوانید

تفاوت کاغذ مرغوب با بی‌کیفیت را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

 تفاوت کاغذ مرغوب با بی‌کیفیت را چگونه می‌توان تشخیص داد؟ ظاهر کاغذ و ضخامت آن می تواند معیاری از مرغوبیت باشد و مستقیما روی محصول نهایی ام دی … بیشتر بخوانید

نظرات بسته شده است